Spjut
Spjut finns grovt uppdelat i tre längder. Kort, vilket innebär att det är lämpligt att hålla spjutet i en hand, ofta runt två meter eller kortare. Långt vilket innebär att det inte är lämpligt att hålla i en hand, ofta mellan två och fyra meter och Extremt långt vilket är över fyra meter. Spjut går att använda i två händer tillsammans med en sköld som bärs fastspänd på ena armen. Korta spjut har räckvidd svärdslängd. Övriga har räckvidd spjutlängd. Ett spjut gör STY+1 i grundskada och har 4 i maxskada om man använder det i en hand, STY+2 i grundskada och 5 i maxskada om man håller det i två händer.
Längd | Längd | Räckvidd | fattning | grundkostnad |
Kort | 1,5-2 meter | svärdslängd | 1-2 hand | 10 gs |
Långt | 2-4 meter | spjutlängd | 2 hand | 12 gs |
Extremt | 4+ meter | piklängd | 2 hand | 15 gs |
Korta och Långa spjut kan användas som trästavar. De orsakar då STY i krossskada och har en maxskada på 3 samt en räckvidd på svärdslängd.
Ett spjut som används från ett riddjur får använda riddjurets Styrka istället för användaren men har fortfarande samma maxskada.
Ett spjut kan sättas i marken mot en anstormande ryttare eller djur. Isåfall får man använda motståndarens styrka istället för sin egen och maxskadan ökar med 2.
Tillval
Lansfattning
Kostnad: +5 gs
Enbart Korta eller Långa spjut
Spjutet har försetts med en fattning som gör att det kan användas i en hand till häst genom att hållas under armen. Vapnet får skada som om det hölls i två händer, det vill säga STY+2. Det har även ett grepp som gör det enklare att överföra riddjurets rörelse energi till lansen utan att riskera att tappa greppet. Maxskadan är därför 7. Om man använder lansen till fots måste man använda två händer.
Bredbladigt
Kostnad: +1 gs
Spjutet har ett ovanligt brett blad för att orsaka så kraftiga sår som möjligt. Det har +1 i skada (och maxskada). Dock skyddar alla rustningar dubbelt så bra mot det breda bladet.
Metallskodd
Kostnad: 1 gs
Spjutet är metallskott vilket gör det mer lämpligt att sätta i marken. Det har +3 på maxskada när man sätter det i marken mot en anstormande fiende.
Kastbart
Kostnad: -
Enbart korta spjut
Spjutet är balanserat så att det går att kasta, dock inte med optimal effekt. När man kastar det har det skada som om det användes i en hand. Det har räckvidd Kort: 2+STY m, Medel: 5+STY m, Långt:10+STYx2 meter.
Utpräglat kastspjut
Kostnad:
Enbart korta spjut
Spjutet är till för att kastas. Det har inte lämpliga egenskaper för att användas i närstrid. Om man använder det i närstrid har det -1 i skada (men samma maxskada). Dess räckvidd är Kort: 5+STY meter, Medel: 15+STYx2 meter, Långt: 30+STYx5 meter.
Hullingar
Kostnad: 1 gs
Spjutet är försett med hullingar. Det innebär att det fastnar i offret om det gör mer än ett i skada. För att få ut det måste man slå ett Styrkeslag Sg 0. När spjutet dras ut gör det ett STRYK i skada och offret måste slå ett Hälsoslag.
Förgyllt
Kostnad: +400%
Spjutet är förgyllt. Både blad och skaft kan vara förgyllda.
Ornament
Kostnad: +100%
Skaft och/eller blad har försetts med flera små skulpturer som kan föreställa allt möjligt men det vanligaste är olika sorters djur eller växtdelar.
Inskription
Kostnad: +50%
Bladet har en valfri inskription.
Silverbeslag
Kostnad: +100%
Delar av bladet och/eller skaftet har beslag av silver eller har försilvrats.
Stenspets
Kostnad: -
Spjutet har en spets av sten. Alla metallrustningar skyddar dubbelt så bra. Om spjutet träffar en metallrustning och inte tränger igenom går spetsen av.
Träspets
Kostnad: -75%
Spjutet är gjort helt i trä inklusive spetsen. Det har -1 i skada (men inte i maxskada). Alla rustningar skyddar dubbelt så bra.
Se även Allmänna tillval